En himlarnas himlacirkus

Sen mamma blev sjuk igen är hon förbjuden att köra bil, så jag lånar hennes bil ett tag. Det är en modell som ser ganska speciell ut, och det finns inte så många sådana här omkring. Idag när jag kom hem så satt jag kvar när jag hade parkerat, för att jag ville lyssna färdigt på ett radioinslag, och då ser jag i backspegeln hur en likadan bil stannar vid trottoaren ute på gatan. Jag fick tänka efter flera gånger innan jag fattade att det var en helt annan bil än den jag satt i. Det var så overkligt. Mycket märkligt.

Nu har jag rensat färdigt bland alla saker. Det blev inte mycket kvar, och det är skönt. Jag gick igenom skolgrejer idag och slängde nästan allt, men jag hittade några guldklimpar som jag sparade. En del dikter bland annat, till exempel den här som jag gillade;


Jag ser dig sitta i ett flygplan
som ritar ett vitt tavelkritestreck på himlen

Jag tänker att där går nog änglarna på lina
i en himlarnas himlacirkus

och när du dör blir du den tama lejonhannen
med ett gap som någon får stoppa huvudet i
och jag blir den gråtande clownen
som snubblar på sina stora fötter

De starka färgerna är till för att bedra
Det lilla människobarnet tror att hon kan flyga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0